субота, 30. август 2025.

 

Prva opera 1600., Cavalieri: Rappresentatione di anima et di corpo

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=PVKNi3kRF6k&list=RDPVKNi3kRF6k&start_radio=1

Cavalieri: Rappresentatione di anima et di corpo | René Jacobs & Akademie für Alte Musik Berlin

 

 

 

Stvaranje je složen kolektivni čin. Kavalijeri se mora smatrati pravim osnivačem monodičkog pozorišnog stila, iako to nisu priznali njegovi firentinski protivnici (Đ. Peri i Kačini). Njegova muzika je bila veoma napredna za stil njegovog vremena; njegova vokalna muzika ima veoma bogato ukrašenu i ekspresivnu melodijsku liniju, što je bila karakteristika ranog baroka. Njegov muzički stil usvojili su i drugi kompozitori rimske škole iz 17. veka, uključujući Domenika Macokija, Đakoma Karisimije i Alesandra Skarlatija. Upoređujući sebe sa Kačinijem, rekao je: „moja muzika pokreće ljude na zadovoljstvo i tugu, dok njihova (tj. Kačinijeva i Perijeva) pokreće ih na dosadu i gađenje.“ Kavalijeri je bio član Kamerata Fiorentina i, zajedno sa Jakopom Perijem i Đulijem Kačinijem, jedan od pronalazača monodičkog stila poznatog kao „praćena monodija“, ili rečitativni stil, koji će dovesti do italijanske opere. Glavni fokus je bio na održivoj melodiji, koja je pratila tehniku baso kontinuo, praćena harmoničnom pratnjom poverenom klavijaturi i jednom ili više bas instrumenata, nazvanih kontinuo.

 

„La rappresentatione di anima e di corpo“ (1600), vrsta oratorijuma ili moralne pridike komponovanog na muziku. Kada je prvi put izveden (u crkvi u Rimu), ovaj oratorijum je postavljen na scenu, što ga je razlikovalo od tadašnjih muzičkih obrazaca i učinilo bi ga dostojnijim klasifikacije - religiozne opere (žanr koji nikada nije ugledao svetlost dana). Primetivši hibridnu prirodu ovih novonastalih muzičkih oblika, neki muzikolozi smatraju ovo Kavalijerijevo delo - prvom operom, čime je zamenila Jakopa Perijevu „Dafnu“.

 

U svom dijalogu između duše i tela – važnoj temi kontrareformacije – Kavalijeri koristi pevače, hor i opsežan orkestar čiji različiti tembri prate i karakterišu soliste. U zoru barokne revolucije, pesma, scenska radnja, ples i instrumentalna muzika se kombinuju u savršenoj harmoniji.

 

*

 

EMILIO DE' CAVALIERI

Rappresentatione di anima et di corpo

· Sinfonia (1'50)

· Choro : O Signor santo e vero (1'26)

· Proemio (6'23)

Act I

· Scena Prima. Tempo : Il tempo, il tempo fugge (2'42)

· Scena Seconda. Choro : Questa vita mortale (2'33)

· Scena Terza. Intelletto : Ogni cor ama il bene (3'08)

· Scena Quarta. Il Corpo : Anima mia che pensi (5'11)

· Scena Quinta. Choro : Il Ciel clemente ogn'or gratia e favore (2'30)

· Sinfonia (1'17)

Act II

· Scena Prima. Choro : Benedite il Signor, perch'egli è buono (0'39)

· Scena Seconda. Consiglio : La nostra vita in terra (1'49)

· Scena Terza. Choro : O quanti errori e tenebre (1'43)

· Scena Quarta. Il Piacere : Chi gioia vuol, chi brama (6'49)

· Scena Quinta. Il Corpo : Non so s'è stato bene (2'37)

· Scena Sesta. L'Angelo Custode : Fortissimi guerrieri (1'41)

· Scena Settima. Il Mondo : Io son, io son il mondo (11'03)

· Scena Ottava. L'Angelo Custode : Al forte vincitore (2'29)

· Scena Nona. Choro : Dopo brevi sudori (4'04)

· Sinfonia (1'46)

Act III

· Scena Prima. L'Intelletto : Salite pur al Cielo (4'53)

· Scena Seconda. Il Consiglio : Voi che siete la giù (2'02)

· Scena Terza. L'Intelletto : Alme ch'in Ciel godete (2'37)

· Scena Quarta. Il Consiglio : Anime sfortunate (1'14)

· Scena Quinta. L'Intelletto : Alme beate e belle (2'35)

· Scena Sesta. Il Consiglio : Alma, la pena e'l danno (1'04)

· Scena Settima. L'Intelletto : Alme, la vostra Gloria (3'04)

· Scena Ottava. Angeli et Anime beate, Anima, Corpo, Intelletto & Consiglio : Gloria

sia a Dio superno (1'16)

· Scena Terza. Choro : O quanti errori e tenebre (5'48)

· Festa (6'05

 

 

*

 

 

EMILIO DE' KAVALJERI

Predstava duše i tela

· Simfonija (1'50)

· Refren: O Gospode, sveti i istiniti (1'26)

· Prolog (6'23)

· Čin I

· Prva scena. Vreme: Vreme, vreme leti (2'42)

· Druga scena. Refren: Ovaj smrtni život (2'33)

· Treća scena. Intelekt: Svako srce voli dobro (3'08)

· Četvrta scena. Telo: Dušo moja, kakva mislilac (5'11)

· Peta scena. Refren: Neka nebo, milosrdno, podari svaku milost i naklonost (2'30)

· Simfonija (1'17)

Čin II

· Prva scena. Refren: Blagoslovite Gospoda, jer je dobar (0'39)

· Druga scena. Savet: Naš život na zemlji (1'49)

· Treća scena. Refren: O, koliko grešaka i tame (1'43)

· Četvrta scena. Zadovoljstvo: Onaj koji želi radost, onaj koji čezne (6'49)

· Predstava duše i tela

· Peta scena. Telo: Ne znam da li je bilo dobro (2'37)

· Šesta scena. Anđeo čuvar: Najjači ratnici (1'41)

· Sedma scena. Svet: Ja sam, ja sam svet (11'03)

· Osma scena. Anđeo čuvar: Snažnom pobedniku (2'29)

· Deveta scena. Hor: Posle kratkog znojenja (4'04)

· Simfonija (1'46)

Čin III

· Prva scena. Intelekt: Uzdizanje na nebo (4'53)

· Druga scena. Savet: Vi koji ste dole (2'02)

· Treća scena. Intelekt: Duše koje se raduju na nebu (2'37)

· Četvrta scena. Savet: Nesrećne duše (1'14)

· Peta scena. Intelekt: Blažene i lepe duše (2'35)

· Šesta scena. Savet: Duša, bol i šteta (1'04)

· Sedma scena. Intelekt: Duše, tvoja slava (3'04)

· Osma scena. Anđeli i blagoslovene duše, Duša, Telo, Intelekt i Savet: Slava Bogu gore (1'16)

· Treća scena. Refren: O, koliko grešaka i tame (5'48)

· Gozba (6'05)

 

 

Zoran Stokić

31.08.2025.

Нема коментара:

Постави коментар