Valpurgisku noć
Die erste Walpurgisnacht
Felix Mendelssohn
Bartholdy
1831.
Mendelssohn: Die erste Walpurgisnacht ∙ hr-Sinfonieorchester ∙ Andrés Orozco-Estrada
Primer sindroma "malih" razlik u muzici. U pamfletu Riharda Vagnera "Das Judenthum in der Musik" ("Judaizam u muzici"), Vagner tvrdi da je Mendelsonova muzika "slatka i zveckava ali bez dubine". Ali se nije libio da koristi sve Mendelsonove topose, na primer iz "Sna letnje noći", "Die erste Walpurgisnacht" i drugih. Kasnije smo videli ironiju i nemogućnost nacističkog režima da nađe odgovarajuću, arijevsku zamenu za Mendelsona, pa su zabranili izvođenje "Sna letnje noći" ili "Die erste Walpurgisnacht". Poslušajte iz "Prve Valpurgijske noći", na primer, "Kommt mit Zacken und mit Gabeln" čućete Vagnera i ostale romantičare iz Nemačke (tu imamo čak i anticipaciju Orfa) u orginalu. Zamislite, tu sumanutost, odsustvo bilo kavog morala u muzičkoj branši - da ovaj muzički brilijant - danas i dalje čuči u tami, nepoznat širem auditorijumu!
*
Mendelson se sa Geteom sreo u tri
navrata; nakon njihovog poslednjeg susreta 1830. godine, počeo je da postavlja
Geteovu baladu iz 1799., koja je ušla u Faust, govori o naporima Druida u
planinama Harc da praktikuju svoje paganske rituale suočeni sa novim i
dominantnim hrišćanskim silama. Lokalno, to je antiteza kasnijih velikih
svetih dela Mendelsona, ali tematski, postoji veza između svih njih, njihova
proučavanja dualiteta verovatno vođena Mendelsonovim sopstvenim složenim
vaspitanjem, delom jevrejskim, delom hrišćanskim.
Narodno verovanje kaže da se
tokom Valpurgijske noći (Valpurgisnacht) u noći 30. aprila – uoči praznika
Svete Valpurge 1 maja – veštice okupljaju na planini Broken, najvišem vrhu
planine Harc, i održavaju veselje sa đavolom. Proslava je vakhanalija zlih i demonskih sila.
*
Faust je čovek koji mora da
donosi teške odluke - birao je između života i smrti, kao i između morala i
nemorala, a sada bira između dobra ljubavi i zla. U "Valpurgijskoj noći"
Faust bira zlo. Umesto da ostane sa svojom ljubavlju i trpi svoju kaznu za
njeno spasenje, on odlazi sa Mefistofelom da učestvuje u đavoljem svetu – ravan
ljubavi zamenjena je ravnima seksualnosti; putovanje uz planinu Broken sadrži
mnoge komične elemente koji postaju očigledni u postavljanju drame. Razigranost
i ples veštica zabavlja koliko i užasava. Scena je, međutim, takođe tragična,
jer i Faust i publika predstave vide mračni, zao svet bez iskupljenja u koji ga
je bacila njegova opklada. Faust se potpuno predaje Mefistofelovom stranputici,
pleše sa vešticom, divi se Lilit i Meduzi...
Da kreira "Valpurgisku noć"
Getea je inspirisala opera (zigšpil) P.Vranickog 1789., "Oberon" (bila
je to prva predstava Šikanoreve trupe u Beču; preteča Mocartove "Čarobne
frule" 1791. Gete je bio poznavalac i ljubitelj opera, za svoja dela
koristio je Gluka, Gasmana, Salijerija, Vranickog).
*
"Kult boga Mitre" bio
je ozbiljan konkurent hrišćanstvu (obe
religije slave rođenje svog Boga na dan zimske obratnice; Kult Mitre je takođe imao
"pričešće",..., Mitra je bio poštovan kao jedini Bog Suca, kao i
jedini Bog Hrišćana) pa su hrišćani fantično mrzeli i razarali njegova
svetilišta, tako da nije ostao kamen na kamenu; ovaj sindrom "malih"
razlik tj. "slično razoriti do temelja" prešao je iz relirije u
"nacije".
https://www.youtube.com/watch?v=_zvs_5kxPxw
Le chœur
Accentus fête ses 30 ans
//
Die erste Walpurgisnacht; počinje u 49:21//
*
https://www.youtube.com/watch?v=njdTB6HxTj8
Mendelssohn: Ein
Sommernachtstraum (Auszüge der Bühnenmusik)
Zoran Stokić
11.12.2024.
Нема коментара:
Постави коментар