Slobodan čovek traga
za svojom „glavom“
Ako zakažu duhovne
sile - država, javni život, crkva, javno mnjenje, štampa - na scenu stupa
univerzitet
Dr Miloljub Albijanić
17.05.2025. 14:28
Slobodan čovek traga za svojom "glavom" 1
foto EPA/MAURIZIO GAMBARINI
Antičko učenje počinjalo je sa pisanjem i čitanjem,
gimnastikom i muzikom. Izvorni pojam paideia (paideja) obuhvatao je vaspitanje
i obrazovanje, kako ih mi danas razumevamo. Paideia je za Grke značila mnogo
više od puke tehničke obuke. Ona se odnosila na opšte oblikovanje čoveka u
čoveka, tj. na formiranje njegove ličnosti, karaktera, sticanje istinskog
znanja, na način života u celini. Potpuna briga za njihovo telo i dušu.
„To poistovećivanje paideie sa brigom za druge, a kasnije i
sa brigom za sebe samog, ostaće sudbinsko za celokupni antički uvid u suštinu
samog ljudskog saznanja, odnosno suštinu vaspitno-obrazovne delatnosti. Otuda
krajnji smisao verovatno najveće filozofske misli antičke kulture – spoznaj
samoga sebe – postaje proziran tek kad se dođe u kontekst brige čoveka za samog
sebe, odnosno brige za svoje telesno i duševno biće.“ (Z. Dimić, Rađanje ideje
univerziteta)
Paideia je upravo stvar čitave zajednice u celini, te se
prema tome u njoj čovek vaspitava i obrazuje za člana polisa, tj. za slobodnog
građanina, dakle, ne za usamljeni, individualni život, već za zajednički život
i delovanje (praksis), utemeljenim na znanju (logosu), odnosno umeću (tehne).
Antička ideja škole nastala je sa okupljanjem ljudi radi
razgovora i gozbe (simpósion). Simboličnim kruženjem mitrine grančice, na
svakog učesnika dolazio red da peva, recituje ili da govori o zadatoj temi, a
drugi strpljivo uče da slušaju i procenjuju kvalitet onoga što je rečeno,
odrecitovano ili odsvirano.
Očigledno je da ovaj način dovodi sve učesnike u neko više
jedinstvo, a to je posebna vrsta zajedništva.
Pitagorina škola i Platonova akademija su prave škole.
Pitagora je, bez ikakve sumnje, prvi filozof i naučnik koji je zasnovao
održavanje redovne nastave u antici.
Opis Pitagorine škole ostavljam za posebnu temu. Kod Sokrata
specifičan metod sastoji se upravo u tome da u svakom svom sagovorniku, putem
dijaloga, izazove i pokrene poriv za vlastitim mišljenjem. Pored značaja
slušanja do izražaja dolaze mišljenje i govor. Platon filozofiju razvija kao
doktrinu, osoben način života i kao neki vid pesništva.
Težnja nam je ka jednome – ostvarenju čoveka posredstvom
platonovskog filozofskog mišljenja. To je težnja ka najvišem Dobru. Platon je
pokrenuo „ono što je jedino bitno – brigu o duši kroz ispravan život, čije je
merilo večni bitak“. Mišljenje, zajedno sa slobodom, donosi delotvornost.
Polako se rađa znanje (epistéme), a tu su i prve klice ideje univerziteta.
Za Aristotela znanje je trodelno: teorija (bios
theoretikos), praktično znanje (epistéme praktiké) i veštine (téhne). Najbolji
život je nešto na čemu treba raditi pa se do sreće ili vrline dolazi delovanjem
(enérgeia). U delovanju, u onom voljnom delu duše, javlja se sloboda. Za čoveka
je ključno delovanje koje razvija one sposobnosti kojima ga je priroda
obdarila.
I sada ću napraviti jedan misaoni skok. Prvi srednjovekovni
univerziteti rađaju se u Bolonji (1088) i Parizu (1090). U Bolonji (univerzitet
postaje centar obnove rimskog prava) a izvorno je to zajednica studenata koji
se ujedinjuju zbog pružanja međusobne podrške i pomoći. S druge strane, u
Parizu (univerzitet koji je nastao iz škole Bogorodičine crkve, kao
intelektualno-obrazovni centar tadašnje zapadne Evrope), to je bio univerzitet
profesora, tj. udruženje profesora, koji je imao za cilj da zaštiti njihove
interese od raznih spoljnih uticaja. Jasna je i ideja, sticanje veština
neophodnih za što uspešnije pozicioniranje u državnoj ili crkvenoj
administraciji.
Glavna metoda je instrukcija, repeticija i memorisanje,
sistematsko čitanje i prepisivanje. I kada sastavimo ove dve ideje dobijamo da
je univerzitet zajednica studenata i profesora.
Moderna ideja univerziteta, smatra se romantičarskom
tvorevinom. Kant tada saopštava: „Istina nije nešto što može biti predmetom
puke nastavne ili naučne razmene između profesora i studenata, već se ona može
pojaviti jedino novim, autentičnim činjenjem, dakle, vlastitim
misaono-istraživačkim radom.
Pri tome je, naravno, jednako važno da se činjenje vrši
slobodno, tj. da se onaj koji saznaje, uči i studira, oseća slobodno, tj.
„oslobođeno“ od pritisaka autoriteta i njihovih zapovesti. Kant samu ovu moć da
se prema autonomiji slobodno rasuđuje naziva umom.“
Kroz svoje književno stvaralaštvo i aktivnost u Vajmarskoj
vladi i kroz svoja putovanja, Gete razvija ideju o „opštem obrazovanju“ ljudske
ličnosti. Njegov roman Godine učenja Vilhema Majstera, Tomas Man naziva
vaspitno-obrazovnim romanom u svetskoj književnosti. Opisuje razvoj slobodnog
čoveka od prvih koraka do dobijanja diplome – poučnice. Suština je slobodno i
nesmetano razvijanje naših sposobnosti kao osnovna svrha vaspitno-obrazovnog
procesa.
Gete je svojim dobrim procenama i zalaganjem za pojedine
naučnike i umetnike, najviše doprineo tome da se širom Nemačke čuje za do tada
manje poznati Univerzitet u Jeni. Prvo dolazi Šiler, a zatim na Geteovu i
Kantovu preporuku Fihte. Fihteov vatreni i revolucionarni duh može se iskazati
rečima: „Moj sistem je od početka do kraja samo analiza pojma slobode…“ Njegovo
čuveno delo je „Učenje o nauci“.
Fihte je dobio zadatak od kralja da sačini jedan plan višeg
učilišta – univerziteta.
Naziva ga Deduktivni plan i pravi ga za jednu višu školu u
Berlinu – danas svima poznati Humboltov univerzitet. Fihte to naziva školom
veštine upotrebe razuma. Na pitanje šta je svrha studiranja mladog čoveka, on
kaže „da bi razvio svoj um, da bi se razvio kao ličnost i da bi time unapredio
društvo i čovečanstvo u celini“. Delatno oslobađanje čoveka nije samo
oslobađanje, već zapravo samooslobađanje.
Jedinstvo nastave i istraživanja razvija se kroz dijalošku
metodu rada, koja kod studenata razvija sposobnost postavljanja pitanja,
njihovog ispitivanja iz različitih uglova i davanja mogućih odgovora. Profesor
u metodološkom smislu podstiče temu iz koje se razvija diskusija. Kroz lik
naučnika-učitelja-vaspitača čovečanstvo dobija svoje vođstvo, svoju „glavu“-
učenje koje on nosi u sebi i prema kome usmerava i vodi ljudski rod. U tom
periodu nastaju i seminari – seminarium – rasadnik znanja.
„Rasaditi znači raširiti svest o metodi kojom stičemo
znanje.“ Za razliku od predavanja na seminaru se postiže izuzetan stepen
interaktivnosti i razmene znanja. Važan doprinos za studente u finansijskom
delu deduktivnog plana su stipendije za studente (Fihte je poticao iz siromašne
porodice). Fihte je bio prvi dekan Filozofskog fakulteta Univerziteta u Berlinu
i prvi izabrani rektor tog univerziteta.
Rektor u svom govoru postavlja pitanje: Šta je to
univerzitet? „Odgovorio je da je univerzitet ustanova čija je svrha obrazovanje
ljudskog razuma kao moći slobode… najvažnija ustanova i ono najsvetije što
ljudski rod poseduje.“ (D. Basta, Fihteova zamisao univerziteta) Sloboda je
životvorni sok univerziteta ističe Basta.
Hose Ortega i Gaset ističe da se univerzitetsko obrazovanje
sastoji iz tri zadatka: (i) prenošenje kulture; (ii) poučavanje profesionalaca;
(iii) naučno istraživanje i stvaranje novih naučnika. Univerzitet je
institucija u kojoj se prosečni student uči da bude kulturni čovek, dobar
profesionalac ili istraživač intelektualne vrline. Njegova središnja uloga je
prosvećivanje čoveka.
Ovde jasno isijava vrednosni sistem. Iz istine proizilazi
naučno znanje, iz slobode i pravde društveno humanističko znanje, a iz lepote
umetničko znanje. Zajedno, to je sveznanje, odnosno kultura. Kultura je
suštinska dimenzija ljudskog postojanja i potreba svakog čoveka.
Dimić ističe tri Humboltova principa univerziteta: (i)
jedinstvo znanja; (ii) jedinstvo nastave i istraživanja; (iii) akademsku
slobodu nastavnika i studenata. Ma koliko se od ovih principa udaljavali i
njima vraćali, ova tri određenja univerziteta su trajne vrednosti obrazovanja
čovečanstva. Univerzitet je otvoren za aktuelnost i sadašnjost – za
sveobuhvatnost. Ako zakažu duhovne sile – država, javni život, crkva, javno
mnjenje, štampa – na scenu stupa univerzitet.
Univerzitet utiče na trenutnu situaciju sa svoje tačke
gledišta – kulturne, profesionalne i naučne.
On se nameće kao duhovna sila naspram nekulture, laži,
kršenja zakona, samovolje.
Pa ako baš želite da razborito promišljate setite se od
početka do sada koje sam ključne reči koristio za ovaj kraći spis: zajednica,
istraživanje, istina, kultura, znanje, sloboda, pravda i lepota. Slobodan čovek
je onaj koji traga za svojim univerzitetom, tj. za svojim vođstvom – za svojom
„glavom“.
Autor je profesor i narodni poslanik
***
Komentar
***
Glavna mana despotoskog načina
organizacije države - "vlast je nepogrešiva" (jednocentričan sistem).
Mi od srednjeg veka nismo "učili na
grešakama", naše elite su stvorile mit - osveštani tabu - da naše vođe
nikada nigde nisu pogrešie. Pa pošto nijedan od njih - nikada i nigde - nije
pogrešio, nema se šta popravljati. Za to vreme, na primer, u VB postojalo je
višecentrično društvo "svako može da pogreši": kralj, aristokratijea,
crkva, gradovi – pa pošto svako može da pogreši - a greške moraju biti
popravljene - nastala je demokratija, građansko društvo, liberalizam, nauka.
Savremenik Svetog Save (1175-1236), Aleksandra Nevskog (1220–1263), Džingis-Kana
(1158–1227) - je Robert Groseteste (1168–1253) pradede-nauke, kancelar
Oksfordskog univerziteta koji je unapredio sholastičku analitiku, fiziku,
etiku, uveo indukciju i verifikaciju kao metod dolaženja do istine, grešeke se
moraju popravljeti jer "ponavljanje
greške" treba smatrati "kugom razuma". Sve mora biti podvrgnuto
kontroli "scientia experimetalis" koja stoji iznad
"autoriteta". Grčka
kontemplacija i hrišćansko spasenje zamene jednom AKCIJOM "nagađanja i
pobijanja". Znanje (u smislu
episteme) - može postojati samo u matematici - sve ostalo podleže empirijskom
- "prosuđivanju" – sve je mnjenje. Da bi bilo mnjenja mora da
postoji liberalna tradicija, koja dozvoljava postojanje institucija gde se mogu
voditi slobodna nadmetanja – otuda i Univerzitet i autonomija struka. Mi to
nemamo ni u 21 veku!
Zoran Stokić
18.05.2025.
Ispunite svoj život djelovanjem. Nemojte čekati da se dogodi. Neka se dogodi. Stvorite vlastitu budućnost. Stvorite vlastitu nadu. Stvorite vlastitu ljubav. I kakva god bila vaša uvjerenja, možemo doživjeti mnoge poraze, ali ne smijemo biti poraženi. Ili ću pronaći način, ili ću ga stvoriti. To su bile riječi koje su me održavale nakon što mi je muž otet na 3 godine, sve dok nisam upoznala PEACEFUL HOME SOLUTION koji je obećao da će mi pomoći da ponovno pronađem radost i sreću u 48 sati i zahvalna sam mu što nisam bila razočarana, održao je riječ i danas sretno živim sa svojim mužem. Kontaktirajte ovog sjajnog duhovnog liječnika na ( peacefulhome1960@zohomail.com ) ili WhatsApp na: ( +2348104102662). To je iskustvo koje mijenja život.
ОдговориИзбриши