„Monti Pajton i Sveti gral“ objavljen pre pola veka: Apsurdni film koji je zauvek promenio komediju
SHOWBIZ Autor: BBC 09. apr 202518:44 4 komentara
Nezavisna britanska komedija koju je napravila televizijska skeč trupa? Zvuči kao film koji je predodređen da bude zaboravljen u roku od nekoliko nedelja. Ali "Monti Pajton i Sveti gral" se i dalje poštuje kao jedna od najvećih komedija na velikom platnu, 50 godina nakon objavljivanja u aprilu 1975. godine. Pročitaj više:
***
Komentar
***
Ta "otkačenost" Pajtonovaca nije pala sa Marsa nego je proizvod - primenjenog znanja - tj. rada vekova. Oksimoroni, na primer, Šekspirovi: "O svadljiva ljubavi! O ljubavna mržnje" i tsl. Pa preko Bajronovog "melanholičnog veselja",Tenisonove "neverne vere", "lažne istine" i tsl. do "obrazovne televizije"! Preko "paradoksa" (logičkih, semantičkih, epistemoloških) povezanim sa ironičnim ili neočekivanim izjavama "paradoks da je stajanje zamornije od hodanja"! Uobičajene teme u paradoksima uključuju samoreferenciju, beskonačni regres, kružne definicije i konfuziju ili dvosmislenost između različitih nivoa apstrakcije. Na primer, lažni paradoks uspostavlja rezultat koji ne samo da izgleda lažan, već je zapravo lažan, zbog zablude u demonstraciji, kao Zenonov "da leteća strela nikada ne stiže do cilja". Ili dijaleteja - paradoks koji je i istinit i lažan u isto vreme i u istom smislu, kao na primer u Zen-u. Osim "ćaka" mi ostali smo u školi učili - "ova rečenica je lažna" - je primer dobro poznatog paradoksa lažova: to je rečenica koja se ne može dosledno tumačiti ni kao istinita ni kao netačna, jer ako se zna da je netačna, onda se može zaključiti da mora biti istinito, a ako se zna da je istinito, onda se može zaključiti da mora biti lažno. Raselov paradoks, koji pokazuje da pojam skupa svih onih skupova koji ne sadrže sami sebe dovodi do kontradikcije, bio je instrumentalan u razvoju moderne logike i teorije skupova ali i Pajtonovskog humora.
Zoran Stokić
09.04.2025.
Нема коментара:
Постави коментар